face outTM

                   ART & MEDIA

För 12 år sen kom första signalen om HYBRIT


Måndag 31 augusti 2020 invigdes HYBRIT pilotanläggning i Luleå för en framtida CO2 fri tillverkning av stål. Men redan för 12 år sedan avslöjades det att en sådan utveckling var på gång, av Jean Pierre Birat, koordinator för den europeiska stålindustrins miljöprojekt ULCOS. Det ägde rum under den internationella stålkonferensen SCANMET III som arrangerades av Mefos i Luleå.


Läs mer







Galleriet

 Olika konstarter på amatörmässig grund, vad och varför.

Paper.FLEST_BILDER.44
Paper.TUPPEN_MFL.25
Paper.Learn_Paper.4
Paper.TUPPEN_MFL.26
Paper.Who_in_cloud.9
Paper.FESTER_M_M.20
Paper.ALLT_MÖJLIGT.31
Paper.FLEST_BILDER.47
Paper.Who_in_cloud.13
Paper.Journal.5
Paper.ALLT MÖJLIGT.30
Paper.PAJALAGRUVA.15
Paper.ALLT MÖJLIGT.28
TRMP - Fauci
TRmp1
TRmp
TrumpWar
Bluffen
Paper.FLEST_BILDER.46
Paper.TUPPEN MFL.23
Paper.Who_in_cloud.10

Varför gör du på dette viset, undrar kanske någon och även jag själv ibland. Det enkla svaret är att det inte går att låta bli. Vill från början slå fast att jag i stort sett är en självlärd amatörkonstnär och känner det som ett nödvändigt ont att vara kreativ och mår dessutom bra av det. I skapandet ligger att man bearbetar sina tillkortakommanden och, som om man är flitig, kan leda till positiva resultat.


De konstnärliga utbildningar jag har är två kvällskurser vid Sunderby Folkhögskola med konstläraren Leif Å Larsson och två sommarkurser vid Gärlesborgsskolan i Bohuslän med konstnären Kelvin Sommer som lärare. Har även ställt ut en del av mina alster, dels under konst i det gröna för kanske för 13 år sedan och senast i kyrkstadens sockenmagasin för två år sedan.


Under utbildningarna så fick vi lära oss grunderna i akryl och oljemålning samt ytterligare några tekniker. Det var om landskapsuppbyggnad, ljusets temperatur, reducera detaljer till det som är absolut nödvändigt, konsekvent verktygsbeteende och språkbruk. Kelvin Sommer pratade även om den irrationella hjärnan som kunde vara avgörande för det konstnärliga uttrycket.


Tecknandet var förstås början på min konstnärliga bana och under båda de utbildningar jag tidigare nämnt så var det måleri som dominerade.

Under årens lopp har det blivit både den ena och det andra vilket det finns flera förklaringar till, som t ex magkänsla, nyfikenhet, utmaning, leda m fl. Det började med skissartad teckning när jag blev uppmärksammad på att jag tydligen hade en viss talang. Var gäst hos en person i Överkalix med en encemble som jag var en av medlemmarna i. Värden ville att vi skulle skriva i hans dagbok och jag började snabbt teckna av mina musikkollegor, vilket genast fick positiv respons som att ”jamen det där är ju jag, ha, ha, ha”.


Det där med skissartad teckning har jag tillämpat betydligt senare och med hjälp av en ritapplikation i min första iPhone som jag blev tilldelad på universitetet. Även där fick jag respons och skratt som kvitto på igenkännande. Det blev ganska enkla bilder som jag snabbt ritade med min tumme och kallade för ”folkskisser”. Klicka på folkskisser för att läsa mer. (eng.vers)

Jag håller fortfarande på med bildskapande med hjälp av en digital ritapplikation i min iPad, en mer avancerad version än den enkla i min iPhone.

I övrigt så har jag hållit på med järnsmide och tillsammans med en kompis utvecklat så väl smedja som eget designade produkter varav en del har sålts och ställts ut. Under de tre senaste somrarna har jag även skulpterat i trä. Med motiv från min musikaliska bakgrund har jag under tre år skapat en trio musiker i trä. Det blev först en saxofonist, eftersom jag själv spelar instrumentet och sommaren därefter en dragspelare. Honom har jag hämtat från en trio som jag själv spelat i och han var kapellmästaren, själva hjärtat i trion. Sista sommaren tyckte jag att det saknades en basist och nu är trätrion eventuellt fulltalig, men jag har en lös idé om ett komplement.