Arkiv

face outTM

ART & MEDIA

Konst och mediastöd men även Veterankraft

 

Efter sommarens konstutställning i Gammelstad gör jag nu ett uppehåll med att ställa ut. Enstaka uppdrag som innebär mediastöd i olika former är välkomna. (läs mer under tjänster Huvudsakligen arbetar jag åt Veterankraft.

 

Läs mer

ARKIV

Pressträff North Sweden, Umeå 2008

TV4 intervjuar ordförande för CO2 projekt

vid Mefos stålkonferens i Luleå 2008.

Frusen krossad is fotad på diskbänk 2017

Färdigt webbfoto för FaceOut Media 2017

Nyhetsmöte P4 Norrbotten 2006

Reporter sen

FaceOut

Matutdelning till Hemlösa. Foto Anders Bobert.

Kustbevakningens räddningshelikopter.

Faceout's första år gav 13 uppdrag

 

(2017-02-22) Företaget Face out's första verksamhetsår 2008 gav sammanlagt 13 olika uppdrag. De största kunderna var dels ett projekt kallat DARE med Luleå tekniska universitet och Umeå universitet som projektägare, dels metallforskninginstitutet MEFOS AB och dess stålkonferens Scanmet III. En tredje kund var North Sweden, EU kontor för Norrbotten och Västerbotten.

 

- Året var 2008 då jag, Leif Nyberg, efter en utbildning i entreprenörsskap kunde kicka igång mitt företag FaceOut och ringde runt till företag som svarat på en marknadsundersökning. Det blev ganska bra utfall på den, med mer än 50% svarsfrekvens. Jag skrev först ett brev till de som svarat och ringde sedan för att boka in ett möte.

 

Öppningen blev ett jobb för Luleå näringsliv och Aurorum Sciencepark som arragerade ett seminarium för små och medestora företag (SME). Huvudnummer på seminariet var statliga VINNOVA som ville slå ett slag för nya projektmedel, bland annat ”Forska&väx”, till målgruppen SME. Detta ville man ha medias fokus på och Face out fick uppdraget att arrangera pressträff, skriva inbjudan och efteråt ett pressmeddelande och distribuera till media.

 

- Det blev ett bra utfall på detta och seminariet speglades i båda länstidningarna och ett av de medverkande företagen fick en alldeles egen spegling i en av tidningarna.

 

De två nordligaste universitetens DARE projekt, närmare bestämt delprojektet ”regional framsyn”, gav flera uppdrag till FaceOut Media. Ett annat stort uppdrag blev forskningsinstitutet MEFOS internationella stålkonferens med drygt 400 deltagare från hela världen och där FaceOut Media fick ta hand om hela den mediala delen av konferensen. North Sweden hade arrangerat en konferens i Umeå med Exportrådet som informerade företag om möjligheter utanför landets gränser.

 

- Sammantaget så var det här förstås väldigt stora åtaganden för Face out MEDIA men samtidigt hedrande och väldigt spännande och jag törs säga att i samtliga fall kunde mina kunder nå ut på ett positivt sätt i media.

En is-anka tittar ut från FaceOut MEDIA

 

(2017-02-15) Man kan fundera mycket kring varumärke och bilder. Ibland kommer de till utifrån en mycket genomtänkt strategi, ibland av en slump. För FaceOut MEDIA har det blivit något av ett mellanting, inspirerat av universitetets is-tema men något skruvat i en jämförelse. Ur resultatet tittar ett ankhuvud ut ur en av isbitarna, enligt Leif Nyberg FaceOut MEDIA.

 

- Jag började med samma grundidé som när universitetet skapade sin nya webb med isbitar. Kommer ihåg när vi 2009 började diskutera ny webb med isbitar på jobbet, hur jag själv inspirerades och fotograferade isbitar på diskbänken hemma. Universitetets blev förstås något helt annat, proffsigare, men min grundidé med fotograferade isbitar på diskbänken har jag återuppväckt till min egen webb.

 

Steg ett blev att fylla en aluminiumbunke med vatten och ställa in i frysen. (detta var i höstas när det fortfarande var plusgrader ute) När vattnet frusit till en stor isklump, hamrade jag sönder den med en gammal smideshammare. Resultatet blev ett antal större och mindre oregelbundna isbitar med många olika transparenta prisma som bryter ljuset på olika sätt.

 

- Naturliga och väldigt spännande former som triggar fantasin på olika sätt och har ett högt konstnärligt värde.

 

För att skapa en användbar bild till FaceOut:s webbsida, arrangerades isbitarna på diskbänken ovanpå en bit aluminiumfolie och därpå en bit plastfolie. Med en ficklampa belystes bitarna bakifrån och justerades flera gånger för att få rätt effekt.

 

- Så fotograferade jag det hela med min Canon systemkamera i RAW-format och till sist arbetade jag i Photoshop för att få fram slutresultatet och till min förvåning upptäcker jag då att en anka tittar ut på mig ur en av isbitarna längst nere till höger i bild.

FaceOut kom till efter SR-exit

 

(2017-02-06) Efter en 23 år lång karriär som reporter vid Sveriges Radio Norrbotten så valde jag, Leif Nyberg, att sluta i samband med en stor omorganisation vid radion kallad SR2010. Det var första halvåret 2007 och jag gjorde mina sista arbetsdagar i juni samma år. Därefter påbörjades en entreprenörsutbildning på hösten 2007 och i mars 2008 var FaceOut Media i skarpt läge.

 

- Ja det var en intressant utbildning som var ny i Luleå just denna höst och det var Price Waterhouse Cooper (PwC) som höll i den. Jag var den förste som anmälde mig till den. Vid första utbildningstillfället, på dåvarande Aurorum Sciencepark, fick vi först en genomgång av utbildningen och sedan skulle vi var och en berätta vad våra preliminära affärsideér var. Hoppsan, tänkte jag, det hade jag inte funderat på än så länge. Alla andra hade konkreta ideér, alltifrån bagerier till mäklarbyrå och barnleksaker. Till sist lyckades jag klämma fram med något i stil med ”ja kanske några slags mediatjänster kanske”.

 

Utbildningen fortskred och den var faktiskt väldigt bra, med stöd från olika inbjudna gästlärare samt resurspersoner från Almi, Handelsbanken, försäkringsmäklare, jurist med flera. Alla moment viktiga för en som startar nytt fanns med. Något som poängterades och som följde med under hela utbildningen var att man själv skulle upprätta en affärsplan för sitt företag. I slutet av kursen skulle man presentera planen inför en panel med personer från Almi, Handelsbanken och PwC. Planen skulle, förutom själva affärsidén, innehålla uppgifter om t ex finansiering, marknadsundersökning, konkurrensanalys o.s.v.

- Det var ett svårt och ganska omfattande jobb som vi behövde göra men man inser med facit i hand hur viktigt det var att sätta planer och förutsättningar på pränt. Planen finns kvar även idag men behöver givetvis en uppfräschning efter att jag varit anställd vid Luleå tekniska universitet i sju år och låtit företaget vila under den tiden. Jag är inne i en bransch som har förändrats i rasande fart under de senaste åren.

Första jobb text till hemlösa.se

(2017-01-19) Nu är mitt företag FaceOut ”back in business” och första uppdrag var att skapa text till pressmeddelanden för den ideélla organisationen Hemlösa.se i Stockholm. Organisationen gör ett fantastiskt jobb för att hjälpa flera hundra hemlösa i huvudstaden med bland annat mat och kläder. Nyligen firades hemlösas internationella dag och det var inför den som Leif Nyberg och FaceOut MEDIA kunde hjälpa till.

- Det känns väldigt bra att kunna hjälpa till på ett hörn för att ge stöd till det fantastiska arbete som utförs, inte minst av grundaren Kavian Ferdowsi, Hemlösa.se:s grundare. Han går upp tidigt varje morgon och hämtar överbliven mat från affärer och andra ställen för att senare under morgonen med hjälp av andra frivilligarbetande personer se till att flera hundra hemlösa får en bra start på dagen med en bra frukost.

FaceOuts bidrag var att skapa texter och skicka ut pressmeddelanden om utdelning av priser till personer som gjort något extra för de hemlösa. Priset som delades ut i samband med firandet av den hemlösas internationella dag är benämnt ”De hemlösas hjältar” och i år fick tre personer och en organisation ta emot utmärkelsen. Läs pressmeddelandena på MyNewsdesk.1. Hemlösa utger nytt pris 2. Tre personer och en organisation fick pris

Oslagbart med bild till webben

 

(2017-01-05) En bra text kan kompletteras med ett foto eller illustration och lockar på så sätt fler till att vilja läsa den. Den kombinationen drar även uppmärksamhet om man har en hemsida. Därför kommer, enligt Leif Nyberg, FaceOut MEDIA:s nya webb att innehålla en länk till Mostphoto.com där företaget håller på att bygga upp ett arkiv för foto och illustrationer.

- Ja där kan man leta under under "gallerier" där foton och illustrationer är kategoriserade på ämnen. Där kan man till exempel, under "aktualiteter och redaktionellt" hitta foton på Kustbevakningens räddningshelikopter som var ett av inslagen under Luleå hamndag.

https://www.mostphotos.com/FaceOutLeif, kommer även att innehålla egenproducerade illustrationer och som kan användas kommersiellt. Sighten är under uppbyggnad och innehåller än så länge ett begränsat antal bilder. Den kommer att fyllas på kontinuerligt med foton och illustrationer för redaktionell, respektive kommersiell användning.